املاك زرانديد قهاب و پافجان جى


 






 
واقف : محمد خواجوئى ( سيد ) حسب التفويض فاطمه جان بيگم
تاريخ وقف : 14 ربيع المولود 1310 ه . ق
نوع سند : اصل
شماره رايانه‏اى : 085
شماره پرونده : 79/100/ م 612

فبعد ؛ غرض از نگارش اين كلمات شرعيت آيات آن است كه : چون مرحوم مبرور مغفور حاجى شيخ عبد الحسين روضه خوان (358) معروف به عرب ابن مرحمت و مغفرت پناه حاجى ملا جعفر اصفهانى (359) ـ رحمهما اللّه‏ ـ مطابق شرع على حده متيقّنه معتبره ، مصالحه شرعيه نموده بود با زوجه دائمه خود عليا مخدّره ، عفت و طهارت و خدارت دستگاه اسوة المخدرات المكرمات ، هى المسماة به فاطمه جان بيگم ، صبيه مرحمت و مغفرت پناه خلدآشيان ، آقا سيد محمد حسن خواجويى ـ اعلى اللّه‏ مقامه ـ تمامت ما يملك ما يعرف خود را كه از جمله آنها [ رقبات ذيل مى‏باشد : ]

[ رقبات مفصله : ]
 

1 ـ تمامت يك دانگ و نيم مفروز از املاك و مياه زرانديد قهاب .
2 ـ و تمامت ده جريب تقريب از املاك پافجان جى باشد كه بيرون آبى است .
* * *
و در ضمن شرايطى مقرر داشته بود از جمله اين كه بعد فوته ، مخدّره موازى يك دانگ از يك دانگ و نيم زرانديد مزبور و نصفه از املاك پافجان مسطوره را فى سبيل اللّه‏ تعالى وقف نمايد كه بعد از وضع مخارج لازمه تنقيه اعيان و وقف ، مازاد از منافع زرانديد را صرف [ موارد ذيل :]
[ مصارف : ]
1 ـ تعزيت دارى حضرت خامس آل كساء ، گوشواره عرش حضرت كبرياء ، ثالث ائمة الهدى ، جناب سيد شباب اهل الجنة ابى عبد اللّه‏ الحسين ـ عليه السلام ـ .
2 ـ و اطعام ده شب به افطار در شهور رمضان المبارك نمايند به كيفيت آتيه .
3 ـ و منافع نصفه املاك پافجان مزبوره را نيز بعد از وضع ما ذكر صرف آب يخ در مساجد و غيرها نمايند در سه ماه تابستان و غيرها .
* * *
و توليت فقرتين املاك موقوفه را مفوّض به نفس نفيس سركار شريعتمدار عمدة العلماء العظام ، زبدة الفضلاء الفخام الكرام ، آقاى آقا سيد عبد المجيد معروف به فريدنى ـ سلّمه اللّه‏ ـ ساكن محله مسجد جامع حكيم اصفهان نمايند ، و بعد جنابه ، به هر كس كه ايشان معين فرمايند .
در اين وقت عليا مخدّره تفويض اجراء امور مزبوره مشروطه را به جناب مستطاب قدسى نقاب ، قدوسى انتصاب ، فواضل و فضايل اكتساب ، علام فهّام ، آقاى آقا مير سيد محمد خواجويى ـ زيد فضله ـ اخ ابوينى خود نمودند ؛ لهذا جناب مفوّض اليه اجراء امر الوقف المشروط المشاراليه به امضا[ء ] المخدرة عن قبل الشيخ المرحوم المرقوم ـ طاب ثراه ـ در محضر اهالى شرع مطاع لازم الاتباع دارالسلطنه اصفهان ـ حُفّت بالامن و الامان ـ وقف مؤبّد و حبس مخلّد شرعى نمودند به قانون شريعت غرا و ملّيت [ . ] اسلامى اثنى عشرى تمامت يك دانگ مزبور و نصفه ده جريب مسطور را على النهج المسفور المطلوب ، طلبا لمرضاته تعالى بر مصارف آتيه .
و توليت آنها را بر حسب صلح و شرط مرقومين و تعيين متولى بعد را مقرر داشته ، و مفوّض نمودند به جناب آقاى آقا سيد عبد المجيد معظم اليه .
و شروط ضمن الوقف اين است كه : جناب متولى معظم اليه منافع يك دانگ مزبور را بعد از وضع ما ذكر صرف تعزيت دارى آن حضرت نمايند بالتمام ؛ به اين معنى كه روضه خوانى را در مساجد دارالسلطنه مزبوره نمايند از قرار هر يك منبرى از منابر مبلغ دو هزار دينار ، و اطعام ده شب بعنوان افطار در ايام ماه مبارك رمضان به اختيار جناب متولى ـ سلّمه اللّه‏ ـ و منافع پافجان مرقومه را صرف آب يخ نمايند در مساجد و غيرها در سه ماه تابستان و غيرها .
و شرط ديگر آن است كه به قانون شريعت مطهره املاك موقوفه را در معرض صلح و بيع و هبه و رهن درنياورند ، و تخلف از شرائط مرقومه ننمايند « فمن بدله بعد ما سمعه فإنما اثمه على الذين يبدلونه » (360) .
و جناب اخ عليا مخدّره به اجازه مخدّره احتياطا فقرتين موقوفين را ( به اقباض شرعى به‏قبض واقف سلمه اللّه‏ تعالى معظم اليه دادند و ايشان هم به‏تصرف و قبض خود درآورند ؟ ) ، و صيغه شرعيه جارى شد ، و كان ذلك فى 14 شهر ربيع المولود 1310 .

[ سجلات : ]
 

[ فراز سند : ]
1 ) بسم اللّه‏ تعالى ؛ مراتب مرقومه صحيح است و مخدره مكرمه عيال مرحوم حاجى شيخ عبد الحسين معترفه به تمام مراتب مسطوره شدند . [ محل امضا ] . فى 16 جمادى الثانى 1311 .
[ سجع مهر / بيضوى : ] « عبده محمد على بن محمد [ . ] » .
2 ) هو ؛ قد جرى الوقف المرقوم بالنسبة ( على المسلكين ؟ ) مطابقا للشرط المقرر فى المصالحة بالنسبة على ( ؟ ) المخدرة و جعلت التولية لجنابه اطال اللّه‏ سبحانه بقاءه ، فى الرابع عشر من شهر ربيع الاول من شهور سنة 1310 .
[ سجع مهر / مربع : ] « العبد بديع الموسوى » .

[ حاشيه راست : ]
 

بسمه تعالى ؛ وقعت الصيغة الوقف كما سطر فى الورقة على الشرائط مقررة المزبورة و مع اقباض المتولى ، و صيغة الوقف جرى بتاريخ الورقه فى الثانى من شهر ربيع الثانى 1311 (361).
[ سجع مهر / بيضوى : ] « عبده سيد محمد بن محمد حسن الحسينى » .

پی نوشت ها :
 

358) در متن « رزئه خوان » آمده است.
359) در متن « اصهانى » مشهود است.
360) سوره بقره : 181.
361) در متن « 13101 » آمده است.